تصفیه آب دامداری

تصفیه آب دامداری

تصفیه آب دامداری

تصفیه آب دامداری

آب شیرین کن دامداری یا دستگاه تصفیه آب گاوداری و دامداری یکی از تجهیزات ضروری برای تامین آب شرب سالم و با کیفیت برای انواع دام در دامداری ها می باشد . آب شیرین کن دامداری برای تولید آب با استاندارد بالا از روش اسمز معکوس استفاده میکند.  آب با املاح سنگین وارد سیستم تصفیه آب میشود و پس از طی مراحلی، خروجی آن آب سالم با ppm کمتر از 100 در واحد میلی گرم میباشد.

 

ضرورت استفاده از آب شیرین کن دامداری

تمام موجودات زنده برای ادامه حیات، به آب سالم نیاز دارند. واضح است که مهمترین و حیاتی ترین فاکتورهای در ساختار یک واحد دامداری تامین آب سالم برای دام میباشد همانطور که میدانید املاح سنگین موجود در آب بزرگترین آسیب را به بافت موجودات زنده میزند که متاسفانه این املاح میتواند حتی به بدن ما انسان ها نیز آسیب بزنند. حال گوشت های دام هایی که آب شرب آنها با آب شیرین کن تغذیه نمی شوند نیز دارای بار یونی ، نمکی ، فلزات سنگین میباشد. طعم این گوشت ها نیز جالب نیست و بسیاری از کشتارهای این نوع حیوانات به صورت یخ زده به مصرف در می آید.

 

ویژگیهای دستگاه تصفیه آب دامداری و گاوداری

سیستم تهیه آب سالم برای دامداری و همچنین مکانیسم تولید آب ‌سالم برای گاوداری‌ها از یک استاندارد بسیار پیشرفته و فوق العاده دقیق پیروی می‌کند. به طور کلی استفاده از آب عاری از ناخالصی ها و مواد معدنی مضر می تواند به رشد بیشتر دام کمک کند. از ویژگی های یک آب شیرین کن دامداری خوب می توان به توانایی حذف موادی همچون مواد آلاینده موجود در منبع آب مانند آهن ، منگنز ، کلسیم ، کلرید منیزیم و کلر اشاره کرد.

از دیگر ویژگی های یک دستگاه تصفیه آب دامداری می توان به توانایی کار بلند مدت در ساعات طولانی و خروجی آب ثابت اشاره کرد.

معمولا آب ورودی دامداری ها از آب چاه با سختی نسبتا بالا تامین میشود. یک آب شیرین کن گاوداری باید از پیش تصفیه و فیلتر شنی دوبل یا یک فیلتر شنی بزرگ استفاده کند. معمولا آب چاه وارد شده به فیلتر دارای کدورت بالایی است که نباید وارد ممبران شود. این درحالی است که معمولا آب شیرین کن های صنعتی آب ورودی نسبتا تمیزتری دارند.

در سیستم تصفیه آب دامداری ابتدا آب با فشار وارد سیستم ممبران‌های سیستم‌ تصفیه آب می‌گردد . سپس چندین تیوپ ممبران آب را به روش اسمزمکعوس وارد مخزن‌های بعدی می‌کنند. هر مخزن نوع خاصی از فیلتراسیون آب صورت می‌گیرد. در مراحل مختلف نمک آب، یون‌های محلول در آب، فلزات سنگین و نهایتا میکروارگانیسم‌های موجود در آب فیلتراسیون شده و آبی سالم بدون ناخالصی در خروجی دستگاه جمع می‌گردد.

مزایای دستگاه آب شیرین کن دامداری

  1. استفاده از آب تصفیه شده که املاح مضر و سختی آن گرفته شده است باعث افزایش مقاومت بدن انواع دام میشود. حیوان روز به روز قوی تر و سالم تر خواهد شد و احتمال ابتلا به بیماری در آنها کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها نیز در آنها کاهش می یابد. رشد و وزن حیوانات به میزان قابل توجهی افزایش یافته و کیفیت گوشت و شیر بهبود نیز افزایش می یابد.
  2. افزایش وزن (به دلیل از بین بردن بار باکتریها و بهبود در متابولیسم بهتر و آسانتر شدن نفوذ به سلولها ) دفع فرآورده های متابولیکی ارگانیسم و ​​سموم سریعتر است.
  3. کاهش 4 تا 5 برابر استفاده از داروهای دامپزشکی و آنتی بیوتیکها.
  4. حذف باکتری و کلیفرم موجود در آب و کاهش تلفات دام
  5. حذف سولفات آب و برطرف شدن مسئله مدفوع شل و بستر خیس
  6. رفع اختلالات استخوانی به دلیل ایجاد تعادل آنیونی کاتیونی در بدن دام و طیور
  7. حذف نیترات و 100% کاهش خفگی دام و طیور
  8.  خوب نیست که پستانهای یک دام شیرده سفت و سخت باشند. این امر روند شیردوشی مکانیکی را کندتر خواهد کرد و همچنین به حیوان آسیب وارد خواهد کرد. استفاده از دستگاه آب شیرین کن دامداری برای تامین آب استحکام پستان را کاهش می دهد و به طور موثری روند شیر دوشی را آسانتر می کند.
  9. استفاده از آب شیرین و تصفیه شده باعث خواهد شد میزان باکتری های موجود در شیر را به طرز چشمگیری کاهش یابد. همچنین میتوان از این آب برای شست و شو سالن ها یا اتاقک های نگهداری دام نیز استفاده کرد.

آب شیرین کن گاوداری

قیمت دستگاه آب شیرین کن دامداری

مانند هر دستگاه صنعتی دیگری فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت دستگاه آب شیرین کن دامداری دخیل هستند. جدا از ظرفیت دستگاه که شاید مهمترین عامل تعیین قیمت سیستم تصفیه آب دامداری محسوب شود، قطعات و تجهیزات استفاده شده میتوانند تفاوت قیمت را رقم بزنند.

  • به طور حتم اولین و مهمترین پارامتر ظرفیت آب شیرین کن دامداری است . معمولا ظرفیت تولید آب در سیستمهای تصفیه آب دامداری از 50 متر مکعب در شبانه روز به بالا محاسبه می شود.
  • توان و مارک پمپ های استفاده شده در دستگاه آب شیرین کن گاوداری و دامداری یکی دیگر از عوامل تعیین قیمت نهایی است. در حال حاضر از بهترین برندهای موجود در بازار میتوان به گراند فوس، لوارا، CNP، LEO، ابارا و دانفوس اشاره کرد.
  • لوله کشی فشار پایین معمولا از جنس Upvc است که در حال حاضر برند پیمتاش ترکیه کیفیت بسیار خوبی دارد و البته قیمت بیشتری نسبت به لوله های ایرانی دارد.
  • لوله کشی فشار بالا هم یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه آب شیرین کن دامداری می باشد. معمولا برای آب چاه از لوله استیل304 رده 10 تا 30 بستگی به فشار کاری استفاده می شود.
  • پرشر وسل های استفاده شده در دستگاه تصفیه آب گاوداری معمولا از نوع فشار قوی 450PSI تا 300 بوده که فشاری تا حد 30 بار را می تواند تحمل کند. پرشر وسل کدلاین هیدروتک، پایرو ساخت کشور چین و کودلاین ساخت کشور امریکا از معتبر ترین برندها محسوب می شود.
  • عواملی از جمله شاسی استیل یا آهن، گیج فشار خظی یا تابلویی، تابلو برق دستی یا PLC ، ادوات ابزار دقیق و شیرهای ریسایکل ، سیستم CIP اتوماتیک یا دستی و .. می تواند تاثیر زیادی در قیمت نهایی دستگاه داشته باشد.

آب شیرین کن دامداری

تفاوت دستگاه تصفیه آب دامداری و صنعتی

میتوانیم بگوییم عملکرد فنی و قیمت دستگاه آب شیرین کن دامداری با آب شیرین کن صنعتی تقریبا یکسان است. تفاوت اصلی در آب خروجی دستگاه رقم میخورد. برای بیان تفاوت بین آب شیرین کن دامداری و صنعتی ابتدا بایستی تفاوت آب خروجی مورد نیاز این دو را با هم مقایسه کرد.

آب خروجی دستگاه آب شیرین کن صنعتی گاهی میزان املاح کمی دارد (TDS<300) . این در حالی است که آب شیرین کن های دامداری اغلب شامل (300<TDS<500) هستند. لذا در دستگاه آب شیرین کن دامداری می توان از فشار بالاتر استفاده کرد چرا که ممبران هر چه فشار کاری بیشتری داشته باشد خروجی سختی بالاتری دارد. این درحالی است که در دستگاه آب شیرین کن صنعتی فشار کاری را باید طوری رعایت کرد که کمترین TDS و بالاترین حد تولید از ممبران گرفته شود.

از عمده ترین تفاوت های بین آب شیرین کن دامداری و آب شیرین کن معمولی این است که سیستم مورد استفاده در دامداری در اکثر مواقع به صورت دائم روشن است. لذا استفاده از تجهیزات و قطعات مرغوب با طول عمر کاری بالاتر ضروری به نظر میرسد.

از دیگر تفاوت های آب شیرین کن دامداری با صنعتی در مقیاس اندازه و خروجی دبی آب است. به طوری که کوچک ترین سایز آب شیرین کن دامداری از 25 و 50 متر مکعب در شبانه روز استفاده میشود.

یکی دیگر از تفاوت های تجربی دیگر آب شیرین کن دامداری با صنعتی این است که معمولا آب ورودی به دستگاه آب شیرین کن دامداری دارای املاح بالایی است که بایستی به توان پمپ ها و قابلیت تولید آب فیلتر ممبران توجه کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید