اهمیت تصفیه آب

اهمیت تصفیه آب

اهمیت تصفیه آب

اهمیت تصفیه آب

آب  یک حلال عمومی محسوب می شود و  همین کیفیت آن تاثیر زیادی بر عملکرد جوجه های گوشتی دارد. عملکرد طیور بستگی زیادی به کیفیت آب دارد. کیفیت پایین آب می تواند در هضم غذا تداخل ایجاد کرده و رشد جوجه ها را تحت تاثیر قرار دهد.
چنانچه کل جامدات محلول در آب (TDS) بالا باشد نه تنها اثرات نامطلوب بر متابولیسم جوجه ها خواهد گذاشت بلکه با رسوب گذاری در تجهیزات آب رسانی و نیپل ها (پستانکی ها) باعث خرابی آنها می شود. علاوه بر این سختی آب باعث کاهش راندمان مواد ضدعفونی کننده ، داروها و واکسن ها می شود.


یکی از معتبر ترین تحقیقات در خصوص اثر کل جامدات محلول در آب (TDS) بر عملکرد جوجه های گوشتی توسط گروهی از محققان دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است . طی این پژوهش ، محققان تاثیر آب آشامیدنی مناطق مختلف را بر رشد و سلامتی جوجه ها مورد مطالعه قرار داده اند.

اهمیت تصفیه آب
مناطق مورد مطالعه عبارت بودند از :
✔️اصفهان (TDS<1000 PPM ) نجف آباد (TDS=1500 PPM) اردستان (TDS=4200 PPM) جرقویه (TDS=3500 PPM) میمه (TDS=4500 PPM) شهرضا (TDS=5800 PPM)
آزمایشها با انتخاب ۲۸۸ جوجه که در فاصله ۷ تا ۵۶ روزگی بودند و با یکنواخت کردن عوامل محیطی و ژنتیکی در یک سالن دارای شرایط یکسان و با سه بار تکرار انجام شده است.
برخی از مهمترین نتایج این آزمایش در زیر ذکر شده است:

۱ –میزان بالای املاح و ناخالصی های موجود در آب بیشترین اثر را بر روی میزان درصد تلفات جوجه ها داشته است. به طوری که علت ۲٫۵۶ درصد تلفات در جوجه های ۷ تا ۲۱ روزه ، TDS بالای آب آشامیدنی بوده است.

۲ – آب آشامیدنی تصفیه شده باعث افزایش رشد و بهبود ضریب تبدیل غذایی (FCR) در جوجه های گوشتی می شود.

۳ – وجود بیش از حد املاح معدنی در آب باعث بر هم خوردن تعادل کاتیونی – آنیونی در بدن طیور می شود که نتایج آن : اختلالات استخوانی ، بروز ضایعات استخوان ران ، کاهش درصد خاکستر استخوان ران ، افزایش میزان شکنندگی استخوان ران است.

۴ – وجود املاح زیاد و خصوصا سدیم و پتاسیم باعث دفع بیشتر آب توسط جوجه ها و مرطوب شدن بستر پرورشی می گردد. در نتیجه زمینه رشد میکروارگانیزمهای بیماری زا در بستر فراهم می شود و باعث بیماری هایی مثل کوکسیدیوز می گردد. نتیجه آن کاهش رشد و افزایش تلفات است.

۵ – آب ناخالص با میزان املاح بالا باعث : عدم تمایل به حرکت ، تشنگی مفرط ، ضعف عضلانی ، ضایعات کبدی ، کلیوی و روده ای و همچنین تاثیر منفی در جذب کلسیم و کاهش کلسیم خون می گردد.

۶ – میزان مرگ و میر در مرغداری هایی که از آب تصفیه شده استفاده می کنند ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از مرغداری هایی است که از آب با TDS و املاح بالا استفاده می کنند.

اهمیت تصفیه آب
همانطور که ملاحظه می کنید آنچه که از نتایج این تحقیقات بر می آید این است که :

?کیفیت آب آشامیدنی تاثیر بسیار زیادی بر رشد جوجه ها و کاهش تلفات جوجه های گوشتی دارد. استفاده از سیستم های تصفیه آب در مرغداری ها نه تنها باعث کاهش تلفات و عملکرد بهتر جوجه ها می گردد بلکه باعث کاهش خسارت به تجهیزات آب رسانی نیز می گردد.

دستگاه های تصفیه آب با بهره گیری از تکنولوژی اسمزمعکوس قادر به کاهش ناخالصی های محلول در آب ،نیترات ، فلزات سنگین و بسیاری از سموم حل شده در آب هستند.

اهمیت تصفیه آب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید